Riktig Mat

Direktlänk till inlägg 9 maj 2010

Start!

Av Emil Malm - 9 maj 2010 22:02

Jaha ja, det här trodde jag väl aldrig skulle hända. Att jag skulle göra en blogg.

 Men nu blir det så.

Jag satt häromdagen o kollade lite på olika matbloggar, och så slog mig tanken: "Det finns ju inga som är något att ha! Bara massor med pajassidor med knasiga recept, dåliga bilder och helt enkelt tråkig mat!"


 Så nu ändrar vi väl på det!

 Jag tänker försöka lägga upp ett recept med en rätt om dagen. En del blir avancerade, med speciella tillagningsmetoder, en del kommer vara enkla som kanske passar mer som vardagsmat.


Jag tänker skriva på, som en elev jag en gång hade sa, "kockiska", men jag kommer i dessa fall det förekommer, förklara ord och termer som tranchera, blanchera, sautera o.s.v


Vi börjar imorgon, ny vecka, ny start, det passar perfekt!

- Emil

 
 
Annica

Annica

9 maj 2010 22:06

Välkommen in i bloggvärlden då älsklingen!:)

http://bliip.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Törnkvist

9 maj 2010 23:50

Det tycker jag var ett grymt initiativ. Lägger genast till den som RSS. Lycka till!

 
Ingen bild

Bettan

10 maj 2010 07:42

Låter som en strålande ide Emil! Du får starta en skola också ;-)

 
Ingen bild

Karin

10 maj 2010 17:11

Säger bara en sak: ceasarsallad!

 
Ingen bild

Anna

10 maj 2010 19:16

Åh vad nice! Jag lovar att läsa VARJE dag :)!

 
Ingen bild

Anita Malm

17 maj 2010 20:41

Härligt med en snygg, lättläst mat-receptsida. Ser fram emot trevlig matlagning nästa helg när ni kommer hem allihop!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emil Malm - 24 maj 2010 22:30


    Rimmad Lax med dillstuvad potatis   Det här är en väldigt klassisk rätt med enkla råvaror, om än något lyxigare nu mera, än hur den antagligen var från början. Sjöfararmat, dvs, rimmad (saltad) lax håller sig länge, även på ett fartyg dä...

Av Emil Malm - 17 maj 2010 21:45

   Diverse från Grillen! Grillsäsongen har börjat på allvar! Jag älskar det!  Jag har grillat varje dag under kristihimmelsfärdshelgen, och jag kommer nog forstätta så länge det är bra väder! Variationerna är ju oändliga!  I Fredags ha...

Av Emil Malm - 12 maj 2010 18:45


  Köttfärslimpa med cheddarost och Karl-Johansvampsås samt pressad potatis och haricot vertes   Köttfärslimpa är nog en av dom enklaste färsrätterna att göra, i och med att själva "forma till" momentet är så pass enkel.  Köttfärsblandning...

Av Emil Malm - 11 maj 2010 21:15


    Varm inkokt lax med dillmajonnäs, pressgurka och färskpotatis   Lax är ju en trevlig middag, fantastiskt gott, när den är tillagad på rätt sätt. Går ju att variera i all oändlighet (nästan iallafall).  Vad ska man tänka på vid ti...

Av Emil Malm - 10 maj 2010 20:23


    Stekt majskyckling med grön sparrissallad samt kapris och dijonsenapsås och kokt färskpotatis   Jaha, idag gjorde jag den här enkla rätten, lite vårinspirerad. Det börjar ju bli läge för sparris och sådant. Troligtvis får vi in gotl...

Presentation


Emil Malm´s matblogg

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Maj 2010
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards