Riktig Mat

Direktlänk till inlägg 24 maj 2010

Rimmad Lax

Av Emil Malm - 24 maj 2010 22:30


 

Rimmad Lax med dillstuvad potatis


Det här är en väldigt klassisk rätt med enkla råvaror, om än något lyxigare nu mera, än hur den antagligen var från början. Sjöfararmat, dvs, rimmad (saltad) lax håller sig länge, även på ett fartyg där förvaringen kunde vara svår, potatis gick alltid att ha med sig på båtarna.

 Hur gör man då för att rimma lax?

Jo, man tar en bit färsk laxfilé med skinn, sen gör man en blandning av 1 dl salt och 0,5 dl socker. Det är samma sak till gravad lax, men då vänder man på proportionerna.

 Strö lite av saltlandningen i en form (stor nog att rymma laxbiten), lägg i laxen med skinnet nedåt, strö sedan på rikligt med blandning uppe på laxen. Låt det stå i rumstemperatur tills saltblandningen börjar "vattnas", ställ därefter in i kyl med ett lock eller plastfolie över. Efter ca 12 timmar i kylen är det bra att vända på filén och sedan in 12 timmar i kylen igen. Sedan är det bara att skiva upp laxen i tunna skivor, klart!


Dillstuvad potatis:

 till 4 pers:

Ca 800 kg kokt potatis i skivor (ca 0,5-1 cm tjocka)

7 dl mjölk (eller 4 dl mjölk 3 dl grädde)

50 g smör

0,75 dl vetemjöl

0,5dl hackad dill

Salt och vitpeppar


smält mjölet i en kastrull och häll i mjölet, blanda ut till en jämn smet. Häll sedan på mjölken och låt den sjuda några minuter. Blir stuvningen för tjock kan man späda med lite mjölk. Smaka av med Salt och peppar.

 Detta är en vit grundsås, Bechamelsås.

Lägg sedan i den skivade potatisen och låt den bli varm i bechamelen.

Blanda försiktigt ner den hackade dillen. Servera med en stor kvist färsk dill, citronklyfta och den rimmade laxen.


Enjoy!


 
 
Ingen bild

christofer

25 maj 2010 17:53

hur smälter man mjölet i en kastrull??? :D

ser dock utsökt ut!

 
Emil

Emil

26 maj 2010 22:02

Smöret naturligtvis... jag var nog lite för trött när jag skrev detta :S

http://riktigmat.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Machud

22 oktober 2010 09:17

Kan du skröva en respt på grisben till hostmat sam jag kan laga til fru?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emil Malm - 17 maj 2010 21:45

   Diverse från Grillen! Grillsäsongen har börjat på allvar! Jag älskar det!  Jag har grillat varje dag under kristihimmelsfärdshelgen, och jag kommer nog forstätta så länge det är bra väder! Variationerna är ju oändliga!  I Fredags ha...

Av Emil Malm - 12 maj 2010 18:45


  Köttfärslimpa med cheddarost och Karl-Johansvampsås samt pressad potatis och haricot vertes   Köttfärslimpa är nog en av dom enklaste färsrätterna att göra, i och med att själva "forma till" momentet är så pass enkel.  Köttfärsblandning...

Av Emil Malm - 11 maj 2010 21:15


    Varm inkokt lax med dillmajonnäs, pressgurka och färskpotatis   Lax är ju en trevlig middag, fantastiskt gott, när den är tillagad på rätt sätt. Går ju att variera i all oändlighet (nästan iallafall).  Vad ska man tänka på vid ti...

Av Emil Malm - 10 maj 2010 20:23


    Stekt majskyckling med grön sparrissallad samt kapris och dijonsenapsås och kokt färskpotatis   Jaha, idag gjorde jag den här enkla rätten, lite vårinspirerad. Det börjar ju bli läge för sparris och sådant. Troligtvis får vi in gotl...

Av Emil Malm - 9 maj 2010 22:02

Jaha ja, det här trodde jag väl aldrig skulle hända. Att jag skulle göra en blogg.  Men nu blir det så. Jag satt häromdagen o kollade lite på olika matbloggar, och så slog mig tanken: "Det finns ju inga som är något att ha! Bara massor med paj...

Presentation


Emil Malm´s matblogg

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Maj 2010
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards