Riktig Mat

Direktlänk till inlägg 10 maj 2010

Stekt majskyckling med grön sparrissallad

Av Emil Malm - 10 maj 2010 20:23

 


Stekt majskyckling med grön sparrissallad samt kapris och dijonsenapsås

och kokt färskpotatis


Jaha, idag gjorde jag den här enkla rätten, lite vårinspirerad. Det börjar ju bli läge för sparris och sådant. Troligtvis får vi in gotländsk sparris nästa vecka, och då dyker det nog snart upp i vanliga matbutiker också.


 Dessvärre verkar det vara svårt att få tag i majskyckling i vanliga butiker, jag har faktiskt inte tänkt på det, det var Jens som frågade mig häromdagen vart man kunde få tag i det, och inte förrän då slog det mig att jag aldrig sett det i butik.

 Vad är då majskyckling? Jo, majskyckling är kyckling som har fötts upp på majs istället för enbart kraftfoder vilket är det vanliga. De växer långsammare och blir större än vanliga kycklingar, och köttet samt skinnet blir gulare både före och efter tillagning, och jag tycker att den smakar mer "kyckling" än vad de vanliga filéerna man köper i butik gör. Det är ju väldigt vanligt att den kycklingen injiceras med saltvatten, dels för att filén ska bli större, men även mindre känslig för överstekning utan att bli torr.


Hur gör jag det här hemma då?

 Ptja, får man inte tag i majskyckling så går ju vilken kycklingfilé som helst bra.

Så här års är det ju lite svårt att få tag i svensk färskpotatis, men det finns både marockansk och egypisk som är ok.


Råvaror till 4 pers:

4 st kycklingfiléer

potatis efter hur hungriga familjen/vännerna är :)

1 gul lök, finhackad

1 knippe grön sparris

50 g ordentligt sköljd babyspenat

3 dl crème fraiche

1 msk dijonsenap

2 msk kapris

0,5 dl vitt vin

1/2 citron

salt

peppar


Börja med att sätta ugnen på 150ºC varmluft, eller 175ºC i vanlig ugn.

Bryn kycklingfiléerna i stekpanna på hög värme tills de fått fin färg på ytan, steker man i riktigt smör får man bäst resultat, d.v.s finare färg.

Lägg filéerna i en ugnsform och stoppa i stektermometer. OBS! Har ni ingen stektermometer, KÖP EN! finns från hundringen o uppåt, det behöver inte vara något avancerat, den behöver bara kunna visa temperatur, pipa vid inställd temp och så ska "nålen" tåla att vara i ugnen under hela stekningen.

 Ställ in termometern på 65ºC, (livsmedelsverket säger ifsg 72º, men dom tycker tydligen att det är kul att förstöra mat.)

 Koka färskpotatisen med mycket salt, (tänk dig havet på västkusten, det är lagom för potatis) och gärna en klick smör. Koka alltid under lock, hög värme tills det kokar, sedan kan man gott sänka värmen lite, bara lagom så det bubblar lite sakta.


 Skala den nedre delen av sparrisen (skalet går jättebra att koka soppa på, stoppa i en fryspåse och in med det i frysen och vänta på recept :D )

Skär sparrisen på sendden i ca 3 cm långa bitar, se till att du får kvar en fin bit vid toppen, den är ju mest dekorativ, så det är ju onödigt att skära sönder den.

 Stoppa in kycklingen i ugnen och starta stektermometern.

 Sautera löken i en kastrull (sautera= stekning utan att ge färg, dvs inte för hög temperatur). Häll sedan på det vita vinet, och låt det koka i 1-2 min, häll sedan i crème fraiche, dijonsenap och kapris. Låt koka en liten stund, smaka av med salt och peppar samt några droppar vatten, om det behövs, för att få en bra konsistens på såsen.

 När kycklingen och potatisen är klara är det dags att svänga ihop salladen.

Ställ på en stekpanna på spisen, lägg i en klick smör, eller lite olja, när den börjar bli varm. Sedan i med sparrisen, låt den steka några minuter på medelhög värme och krydda med salt och peppar. Precis innan servering vänder man ner spenaten och pressar över lite citronjuice.

 Servera och ät :D


Total tid: ca 40 min - 1h (beroende lite på vana i kök och hur snabb ugn/spis man har.


 
 
Ingen bild

Bettan

10 maj 2010 21:13

Noterar! dock ingen "vardagsmat" för oss (mina barn då...) hihi men ser att det finns tydligen fler kryddor än salt och peppar *asg* inköpslistan....

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emil Malm - 24 maj 2010 22:30


    Rimmad Lax med dillstuvad potatis   Det här är en väldigt klassisk rätt med enkla råvaror, om än något lyxigare nu mera, än hur den antagligen var från början. Sjöfararmat, dvs, rimmad (saltad) lax håller sig länge, även på ett fartyg dä...

Av Emil Malm - 17 maj 2010 21:45

   Diverse från Grillen! Grillsäsongen har börjat på allvar! Jag älskar det!  Jag har grillat varje dag under kristihimmelsfärdshelgen, och jag kommer nog forstätta så länge det är bra väder! Variationerna är ju oändliga!  I Fredags ha...

Av Emil Malm - 12 maj 2010 18:45


  Köttfärslimpa med cheddarost och Karl-Johansvampsås samt pressad potatis och haricot vertes   Köttfärslimpa är nog en av dom enklaste färsrätterna att göra, i och med att själva "forma till" momentet är så pass enkel.  Köttfärsblandning...

Av Emil Malm - 11 maj 2010 21:15


    Varm inkokt lax med dillmajonnäs, pressgurka och färskpotatis   Lax är ju en trevlig middag, fantastiskt gott, när den är tillagad på rätt sätt. Går ju att variera i all oändlighet (nästan iallafall).  Vad ska man tänka på vid ti...

Av Emil Malm - 9 maj 2010 22:02

Jaha ja, det här trodde jag väl aldrig skulle hända. Att jag skulle göra en blogg.  Men nu blir det så. Jag satt häromdagen o kollade lite på olika matbloggar, och så slog mig tanken: "Det finns ju inga som är något att ha! Bara massor med paj...

Presentation


Emil Malm´s matblogg

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Maj 2010
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards